Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Langit main bunga api

Kuala Lumpur: Kejadian hujan meteor atau dikenali sebagai pancuran meteor Perseid setiap Ogos cukup dinanti-nantikan orang ramai di seluruh dunia.

Bagaimanapun, menurut Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa, Mhd Fairos Asillam keadaan berawan serta mendung di kebanyakan tempat di seluruh negara menyebabkan fenomena itu sukar dilihat penduduk negara ini yang turut tidak melepaskan peluang berjaga di tengah malam semata-mata mahu melihat keajaiban alam selama dua hari sejak kelmarin.

“Kejadian hujan meteor ini berlaku saban tahun pada Ogos. Walaupun ia merujuk kepada lintasan tahi bintang yang banyak, tetapi bukan mudah untuk melihat fenomena alam ini.

“Antaranya ia mesti disaksikan di kawasan gelap yang tidak mempunyai pencemaran lampu. Ini bermakna orang ramai tidak dapat melihatnya di kawasan bandar kerana terdapat banyak lampu pada jalan dan bangunan.

“Selain itu, langit perlu terang iaitu tidak mempunyai awan yang banyak, tidak mendung dan tidak hujan,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Tambahnya lagi, fenomena hujan meteor perseid ini berlaku akibat geseran debu atau habuk di ruang atmosfera bumi sehingga menghasilkan lintasan cahaya yang banyak di langit akibat pembakaran.

Habuk atau debu itu terhasil daripada komet Swith Turtle yang terbakar ketika menghampiri matahari.

Orbit debu itu bersilang dengan orbit bumi lalu menyebabkan geseran berlaku pada atmosfera.

Walaupun pihaknya tidak membuat sebarang aktiviti untuk melihat fenomena hujan meteor ini memandangkan ia berlaku setiap tahun, orang ramai masih mengunjungi Planetarium Negara untuk menyaksikannya pada tengah malam kelmarin.

Selain itu, beberapa kawasan lain di seluruh negara seperti Dataran Merdeka (Kuala Lumpur), Port Dickson (Negeri Sembilan), Bukit Broga Semenyih (Selangor), Pantai Mek Mas, Kuala Besar (Kota Bharu, Kelantan), Teluk Likas (Kota Kinabalu, Sabah) serta Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh, (Balik Pulau, Pulau Pinang) turut dipenuhi orang ramai yang ingin menyaksikan keajaiban alam ini.

Sumber : hmetro.com.my

Comments :

0 comments to “Langit main bunga api”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.