Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Pastikan Tidak Tertinggal Gigi Palsu Waktu Beraya

Ternyata ramai yang malu untuk mengaku bahawa mereka sedang menggunakan gigi palsu. Hendak buat bagaimana, dalam keterpaksaan kita terpaksa juga memakai gigi palsu. Mungkin akibat salah diri sendiri yang tidak menjaga kesihatan gigi atau akibat tertentu seperti kemalangan dan sebagainya. Namun, kita patut berterima kasih kepada pencipta gigi palsu Nelson Goodyear (1839) yang telah menyelamatkan ramai di antara kita daripada imej buruk gigi rongak. Memanglah gigi palsu tidak sama seperti gigi asal. Namun gigi palsu pun gigi juga, jadi panduan ini penting untuk mereka yang menghargai gigi.

Panduan

1. Gigi palsu perlu rehat
Perkara paling utama yang perlu dilakukan sebelum masuk tidur adalah menanggalkan gigi palsu. Jangan lupa rendam ke dalam air suam yang bersih jika ia mempunyai genggaman logam. Jika tidak, anda boleh merendamnya ke dalam air cuka atau pembersih gigi palsu khas. Rendaman ini membantu membuang plak, tartar dan bakteria.

2. Penjagaan cermat
Sudah tentu harga gigi palsu bukanlah murah. Memandangkan gigi palsu mudah patah, anda perlu menitikberatkan penjagaan yang sempurna. Ketika anda mahu membersihkannya, pastikan gigi palsu dibaluti dengan tuala atau diletakkan rapat sedikit dengan mangkuk berisi air. Sekiranya ia jatuh secara tiba-tiba, mangkuk tersebut boleh jadi penyelamat! Ikuti saranan pihak doktor akan cara-cara membersihkan. Pembersihan menggunakan berus gigi yang kasar boleh cepat merosakkan gigi palsu.

3. Cuci setiap hari
Jangan hanya kerana ia gigi palsu, anda memberusnya waktu tertentu sahaja. Gigi palsu juga mudah membentuk kekotoran dan bakteria yang boleh menyebabkan jangkitan, iritasi dan kerosakan tisu. Penggunaan berus gigi khas tidak sama dengan berus gigi yang anda sering gunakan sebelum ini. Di pasaran, terdapat banyak ubat gigi yang sesuai mengikut pilihan masing-masing.

4. Jumpa pakar
Jalan penyelesaian gigi rongak tidak tamat di situ. Anda masih perlu membuat temu janji dengan doktor gigi sekurang-kurangnya setahun sekali. Doktor bukan saja memberi khidmat nasihat kebersihan tetapi membantu memeriksa tisu-tisu atau kecederaan di dalam mulut untuk mengelak kanser mulut.

5. Pastikan keselesaan
Gusi dan tulang di dalam mulut boleh berubah sepanjang masa sehingga ia boleh mengubah kedudukan gigi palsu. Secara tidak langsung, pemasangan gigi palsu yang kurang tepat boleh menyebabkan masalah seperti kudis, kesakitan dan kurang selesa. Gigi palsu yang kurang sesuai boleh mendatangkan penyakit periodontium iaitu penyakit gusi.

Sumber : karangkraf.com

Comments :

0 comments to “Pastikan Tidak Tertinggal Gigi Palsu Waktu Beraya”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.