Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Kenapa Ketiak dan Badan Berbau Busuk? Ini Faktanya...


Assalamualaikum & salam sejahtera, 

  Pernah tak terfikir kenapa badan dan ketiak berbau sedangkan mandi 3 kali sehari? Artikel kali ini akan memberikan 5 sebab kenapa badan berbau!

1. Badan ada dua kelenjar berbeza

Setiap orang pasti akan berpeluh. Dan kelenjar peluh mempunyai dua jenis berbeza iaitu ekrin dan apokrin. Kelenjar ekrin terdapat di seluruh tubuh badan dan ia bertanggungjawab mengeluarkan peluh untuk menyejukkan badan. Manakala kelenjar apokrin pula berada di kawasan yang memiliki folikel rambut yang banyak seperti kulit kepala, ketiak, "tut" dan sebagainya. Cairan yang dihasilkan kelenjar ini lebih bersifat lemak dan disebabkan itu ia cenderung untuk berbau.


2. Makanan

Makanan yang kita makan juga sebenarnya akan mempengaruhi bau badan. Contohnya bawang putih dan makanan berbau tajam. Ia merupakan pemacu klasik yang boleh membuatkan bau badan semakin teruk.


3. Rambut boleh mengeluarkan bau

Sebenarnya bukan peluh yang keluar daripada kelenjar apokrin yang menyebabkan rambut berbau. Tetapi bakteria yang tertarik kepada bau dan peluh tersebut. Bakteria ini bertindak memecah lemak di kelenjar apokrin lalu menyebabkan keluarlah bau yang busuk. Semakin lebat rambut di kawasan itu semakin banyak bakteria dan semakin busuklah rambutnya.


4. Stress

Faktor stres juga boleh membuatkan badan kita berpeluh dengan banyak. Jika kamu seorang yang selalu stres dapatkanlah bantuan bagaimana untuk meringankannya. Hal ini disebabkan, bukan sahaja anda yang stress malah bau-bau yang anda hasilkan juga akan menyebabkan orang lain jiwa kacau. Haha. XD


5. Penggunaan produk yang salah

Penggunaan produk seperti sabun akti bakteria secara berlebihan juga akan menyebabkan badan berbau. Penggunaan produk mengandungi alkohol juga akan menyebabkan kulit menjadi kering lalu membuatkan badan semakin berpeluh. Boleh guna tapi jangan berlebihan 😉


Sumber: Remaja



Comments :

0 comments to “Kenapa Ketiak dan Badan Berbau Busuk? Ini Faktanya...”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Kongsikan

Powered by Blogger.