Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

La Tahzan : Peritnya sebuah pengharapan





                            Image result for tumblr human





 kita ni manusia yang hanya mampu meancang semua dengan sempurna akan tetapi kadang kita alpa bahawa Allah itu lagi sebaik- baik perancang berbanding manusia .

" Aku sudah pernah merasakan semua kepahitan dalam hidup dan yang paling pahit adalah berharap kepada manusia" - Ali bin Abi Talib.

perkara di atas sudah jelas menyatakan bahawa setiap apa yang kita harapkan janganlah berlebihan . pengharapan yang bilamana kita terlalu mengharapkan sesuatu perkara akan menjadi milik kita sebaliknya tidak .bagi segelintir manusia sudah pasti akan menyatakan "cakap senang la, kau tak pernah lalui benda ni" . Persoalannya mengapa kita perlu berharap pada manusia sedangkan Allah yang ada sentiasa bersama kita juga akan bantu bila kita ditimpa masalah. MANUSIA bukan tempat untuk kita bergantung sepanjang masa.



"Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari gundah gulana dan rasa sedih ...." (HR.Bukhari dan Muslim )

Carilah pencipta kita bila kita ditimpa masalah atau halangan kerana bukan semua yang kita kongsi masalah kita dengan manusia akan dapat menyelesaikan semuanya. Ingat! disebalik musibah dan cabaran yang kita hadapi ada hikmahnya , "Allah tidak akan menguji hambanya diluar Kemampuan seseorang itu" 



Akhir sekali, jelaslah bahawa a[abila kita terlalu mudah untuk berharap kepada manusia kelak kita sendiri yang akan merana kerana kadang kita sendiri alpa bahawa Allah sentiasa ada bersama kita . Maka banyakkan beribadah ,berdoa agar dengan masalah yang kita hadapi dapat diselesaikan dengan mudah dan bukan hanya tahu bersedih sepanjang masa tanpa memohon pertolongan DariNya. Wallahualam.

Comments :

0 comments to “La Tahzan : Peritnya sebuah pengharapan”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Kongsikan

Powered by Blogger.