Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Bahaya Momo Challenge!


Pada artikel lepas, Keke Challenge yang berbahaya itu sudah saya bahas. Sekarang, trend challenge kekinian kembali bertambah dan makin berbahaya. Cabaran itu ialah Momo Challenge yang ialah "budaya" baru yang merebak melalui WhatsApp, tetapi ancaman itu tidak bermain-main kerana dah ikut sertakan masalah kehidupan!

Momo Challenge bukan satu cabaran yang seperti Keke Challenge yang memerlukan anda menari dengan kereta yang melaju. Cabaran ini jauh lebih berbahaya daripada itu. Apa yang dipertaruhkan bukanlah kemungkinan untuk diperiksa oleh pihak polis, tetapi kehidupan anda sendiri.

Cabaran ini muncul dalam bentuk akaun yang juga wujud di WhatsApp dan juga YouTube. Sudah tentu pemain cabaran ini mesti terlebih dahulu menambah nombor WhatsApp Momo untuk dapat bersembang dengannya. Pada pandangan awal semua normal kan?

Pada tahap selanjutnya, Momo akan menghantar gambar pada pemainnya, termasuk yang berbaru kekerasan disertai kewajiban bagi pemain untuk melakukan hal tersebut. Kalau pemain tidak mahu, pemain akan terancam oleh Momo sehingga ia takut

Momo Challenge ini mengingatkan kita pada tragedi Blue Whale Challenge yang berbentuk "permainan" dalam beberapa hari, dan di mana para pemain diharuskan untuk bunuh diri pada hari terakhir permainan.

Lalu siapakah Momo?
Identiti Momo tidak dikenal pasti kerana menggunakan gambar yang agak menyeramkan yang ialah ternyata karya Midori Hayashi.

Jadi, ada eloknya kita tak ikut cabaran itu kalau tidak mahu terjadi benda buruk.
Semoga artikel ini boleh bermanfaat untuk anda.
Salam...

Comments :

0 comments to “Bahaya Momo Challenge!”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Kongsikan

Powered by Blogger.