Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Faedah Membaca Buku!


Buku adalah tingkap dunia, dan membaca buku adalah cara untuk membuka tingkap-tingkap ini supaya kita dapat tahu lebih banyak tentang dunia yang kita tidak tahu sebelumnya. Aktiviti ini boleh dijalankan oleh sesiapa sahaja. Kanak-kanak, remaja, dewasa, dan orang tua.

Buku adalah sumber pelbagai maklumat yang dapat membuka cakrawala kami tentang pelbagai perkara seperti sains, ekonomi, sosial, budaya, politik, dan lainnya. Di samping itu, dengan membaca boleh membantu upah masa hadapan dan boleh menambah kecerdasan pada minda kita.

Berikut adalah beberapa faedah membaca buku yang boleh kita perolehi selain mendidik otak : 

1. Boleh Merangsan Mental
Otak ialah salah satu organ yang memerlukan senaman untuk tetap kuat dan sihat seperti organ lain. Dengan membaca buku, ianya boleh buat otak agar tetap aktif supaya ia boleh melaksanakan fungsi dengan betul. Beberapa kajian menunjukkan bahawa buku bacaan boleh merangsang mental dan juga mencegah Alzheimer dan demensia

2. Boleh Kurangkan Tekanan
Setelah sehari melakukan rutinitas yang buat penat, ia boleh menyebabkan tekanan. Dengan melakukan aktiviti membaca yang boleh dilakukan selama beberapa minit dapat membantu mengurangkan perkembangan hormon stres seperti hormon cortisol. Membaca boleh menjadikan minda lebih rileks supaya dapat mengurangkan tahap stres sebanyak 67%

Selain rileks, membaca buku boleh membawa kedamaian dalaman dan ketenangan. Membaca boleg mengurangkan tekanan darah dan telah ditunjukkan untuk membantu orang yang mengalami gangguan mood tertentu dan penyakit mental yang ringan. Inilah faedah membaca buku yang ramai orang biarkan, banyak orang anggap bahawa membaca buku sebenarnya membuat otakbekerja dan menyebabkan tekanan, walaupun faedah membaca buku mengurangi tekanan.

3. Boleh Menambah Pengetahuan
Dengan membaca buku boleh mengisi kepala tentang pelbagai jenis maklumat baru yang setakat ini belum diketahui yang mungkin berguna untuk kita semua nanti. Lebih banyak pengetahuan yang kia ada, maka kita akan lebih bersedia untuk hadapi cabaran kehidupan baik pada masa sekarang maupun di masa hadapan.

4. Boleh Tambah Perbendaharaan Kata
Semakin banyak kita membaca buku, semakin banyak kita akan mendapat penjelasan mengenai perkara yang belum kita ketahui, dan dapat menambah jumlah perbendaharan kata yang dapat kita gunakan dalam kehidupan seharian kita. Ini sudah tentu dapat bantu kita untuk dapat mengartikulasikan, membantu menyampaikan pendapat dalam bahasa lurus, dan dapat meningkatkan keyakinan ketika berbincang dengan orang lain.

5. Boleh Meningkatkan Kualiti Memori
Dengan membaca  buku boleh menyumbang kepada penigkatan kualiti otak kita dalam proses mengingat pelbagai perkara yang telah kita baca. Sebagai contoh, watak, latar belakang. cita-cita, sejarah, dan pelbagai jenis unsur atau plot. Setiap ingatan dapat membantu menjalin laluan otak dan memperkuatnya. Selain itu, dengan melakukan aktiviti membaca dapat menstabilkan mood seseorang.

6. Melatih Kemahiran Untuk Berfikir dan Menganalisis
Faedah membaca buku boleh melatih otak untuk dapat berfikir lebih kritis dan menganalisis masalah yang dibentangkan dalam apa yang kita baca. Kami suka mendapat akses atau cara untuk masuk ke jalan cerita dan membantu dalam menyelesaikan cerita. Ini dapat membantu mengembangkan watah kita pada  masa yang akan datang.

7. Boleh Meningkatkan Fokus
Apabila membaca buku, kita boleh melatih otak untuk lebih fokus dan menumpukan perhatian kepada apa yang kita baca. Ini akan melatih kita untuk dapat memberu tumpuan lebih kepada melakukan pelbagai aktiviti atau rutin harian.

8. Berlatih Untuk Boleh Menulis dengan Baik
Dengan meningkatkan perbendaharaan kata yang kita dapat dari membaca buku, ianya secara automatik boleh membantu kita untuk membuuat tuilsan kita sendiri dalam bahasa yang sama baik atau lebih baik daripada apa yang telah kita baca sebelum ini

9, Boleh Memperpanjang Pemikiran Seseorang
Seseorang yang suka membaca buku telah dilaporkan mempunyai tahapan kreativiti yang lebih tinggi daripada orang yang tidak suka membaca. Dengan membaca buku, kita dapat berkongisi pengalaman dengan orang lain tentang pelbagai perkara, yang kemudainnya boleh kita buat sebagai pertimbangan untuk dapat memutuskan sesutatu.

10. Boleh Meningkatkan Hubungan Sosial
Kegiatan gemas membaca buku ini juga mempengaruhi aspek kehidupan sosial manusia, di mana ia boleh lebih mengenal berbagai macam ciri-ciri, budaya, maupun kehidupan sosial suatu masyarakat. Sehingga apabila suatu saat ia melawat ke tempat tersebut, ia telah tahu bagaimana cara bersikap untuk menghoramti adat serta budaya mereka.

Nah.. itu dia 10 Faedah membaca buku! Semoga bermanfaat bagi anda!
Salam....


Comments :

0 comments to “Faedah Membaca Buku!”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Kongsikan

Powered by Blogger.