Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Apa ciri-ciri Psikopat? Baca artikel ini!


Pada artikel kali ini saya akan membahas tentang psikopat. Anda pernah mendengar kata psikopat? Istilah psikopat sebenarnya tidak boleh digunakan sembarangan.

Psikopat adalah seseorang yang memanipulasi dan mudah mendapat kepercayaan orang lain. Mereka belajar untuk mencontohi emosi, yang mereka tidak benar-benar rasa, dan akan kelihatan seperti orang biasa. Psikopat mempunyai pekerjaan yang stabil, ada yang sangat baik dalam manipulasi dan meniru sehingga mereka mempunyai keluarga dan hubungan jangka panjang yang lain tanpa ada yang mengetahui sifat sebenar mereka. Inilah sebab mengapa ramai yang tidak menyedari ciri psikopat kerana psikopat boleh menyorokkannya dengan amat baik.

Seseorang yang mempunyai psikopat biasanya tidak dapat memberitahu apa yang betul dan apa yang salah, begitu banyak daripada mereka melakukan perkara-perkara tidak bermoral, bahkan penjenayah, tanpa penyesalan dan rasa bersalah. Walau bagaimanpun, tidak semua psikopat adalah membunuh berdarah sejuk, Mungkin secara diam-diam di sekeliling anda juga anda berinteraksi dengan psikopat tanpa menyedarinya.

Ciri-ciri psikopat 
1. Menarik dan bijak untuk bercakap
Orang sering berfikir bahawa sifat psikopat adalah tenang dan bersendirian. Namun sebaliknya, psikopat biasanya mempunyai kecenderungan untuk bertindak dengan baik, menarik, dan pandai untuk bercakap. Pesakit psikopat tidak malu, mementingkan diri sendiri, dan tidak takut mengatakan apa-apa. Psikopat tidak pernah sukar untuk dibincangkan.

2. Memiliki keangkuhan yang tinggi.
Psikopat adalah seseorang yang mempunyai pandangan yang terlalu tinggi terhadap keupayaan dan harga diri, percaya diri, dogmatik, sombong, dan braggart. Psikopat adalah orang yang sombong dan berfikir bahawa mereka adalah manusia unggul.

3. Tidak boleh tahan bosan
Psikopat kerap kali mempunyai disilplin yang rendah dalam melaksanakan tugasan mereka hingga akhir, kerana mereka mudah bosan. Mereka takkan dapat bekerja dalam pekerjaan yang sama untuk jangka masa panjang atau tugas yang mereka jumpai membosankan ataupun rutin.

4. Pakar dalam pembohongan.
Boleh berada pada skala sederhana atau teruk. Dalam skala sedang mereka akan menjadi cerdik, mahir, lihai, licik, dan pandai. Dalam skala teruk merka akan menipu, curang, tidak bermoral, manipulatif, dan tidak jujur.

5. Kekurangan penyesalan atau rasa bersalah.
Psikopat cenderung  tidak peduli, tidak bersahaja, sejuk hati, dan tidak bersemangat. Oleh itu, psikopat tidak akan peduli terhadap kehilangan sakit, dan penderitaan mangsa.

6. Mempunyai gaya hidup parasit
Ciri-ciri psikopat lain adalah mempunyai pergantungan yang sengaja pada orang lain, misalnya dalam hal wang. Ia juga manipulatif, egois, dan mengeksploitasi / memanfaatkan orang lain untuk memenuhi keperluarnnya, kerana ia sendiri kurang motivasi, mempunyai disiplin yang rendah, dan tidak mampu menyelesaikan tanggung jawab sendiri.

7, Tidak dapat mengawal tingkah laku
Psikopat mempunyai tingkah laku marah, tidak sabar, mengancam, dan agresif. Ia berpunca dari kekurangan kawalan kemarahan dan emosi.

8. Mempunyai tingkah laku seksual yang tidak menentu
Psikopat cenderung untuk mempunyai hubungan asmara yang pendek, sering curang, dan memilih pasangan seksual secara sembarang. Mereka sering mengekalkan hubungan romantik berganda pada masa yang sama.

9. Mempunyai masalah tingkah laku sejak masa kecil.
Mereka sering melakukan pelbagai tingkah laku seperti menipu, mencuri, memusnahkan, mengintimidasi, aktiviti seksual, minum alkohol, dan lainnya pada usia tiga belas tahu.

10. Tidak mampu untuk mencintai
Psikopat sangat egomaniak sehingga menjadi sukar bagi orang biasa untuk memahami merkea. Mereka berpusatkan diri sendiri dan yang tidak dapat diubah, sehingga membuat mereka tidak mampu mencintai orang lain, termasuk orang tua, pasangan, dan anak-anak mereka. Satu-satunya rawatan yang baik menunjukkan psikopat adalah apabila ia boleh digunakan sebagai keuntungan atau memudahkan rancangan dan matlamat mereka

Nah, ini dia 10 ciri-ciri dari seorang psikopat. Kalau mengenal seorang psikopat ada eloknya kita mengelakkan diri daripada mereka kerana tidak tahu apa yang akan mereka buat pada kita.

Semoga artikel ini boleh bermanfaat bagi pembaca.
Salam..

Comments :

0 comments to “Apa ciri-ciri Psikopat? Baca artikel ini!”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.