Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Apa itu Ambivert? Apa ciri Ambivert?


Pada artikel yang lepas, saya telah membahas tentang personaliti extrovert dan di artikel yang sudah lama sudah di post tentang personaliti introvert. Nah, sekarang saya mahu membahas tentang personaliti ambivert. Di artikel selepas juga saya telah menulis bahawa pengimbang introvert dan extrovert ialah ambivert.

Extrovert adalah istilah di mana seseorang menyukai persekitaran luar dan suka bergaul dengan ramai orang, introvert adalah istilah di mana seseorang suka luangkan masa bersendirian. Nah, apakah makna dari ambivert?

Ambivert adalah gabungan dari kedua-dua personaliti introvert dan extrovert. Salah satu ciri ambivert kadang kala keliru sama ada mahu menikmati masa dengan kawan-kawan atau memilih bersendirian di rumah. Kadang-kadang introvert, kadang-kadang extrovert.

Mungkin kita biasanya mendengar istilah extrovert yang cenderung menyukai persekitaran luar dan lebih sosial. Atau introvert yang lebih suka bersendirian. Jika anda mempunyai personaliti introvert dan extrovert, mungkin anda adalah ambivert.

Ciri-ciri Ambivert

1. Tidak suka bertemu orang baru di tempat baru
Ambivert akan digunakan untuk bertemu orang baru di tempat yang mereka sudah kenali. Itu kerana mereka akan selesai di tempat yang mereka sudah tahu. Begitu juga, jika anda bertemu dengan orang tua dia tahu tempat baru.

Tetapi ambivert akan merasa tidak selesai apabila bertemu orang yang baru di tempat baru juga pada masa yang sama.

2. Dengan mudah mengenali keperibadian seseorang.
Ambivert dapat mengenali extrovert atau introvert. Ini kerana pengalaman yang sama dengan kedua-dua perkara ini. Jadi, ambivert dapat mengenali jenis personaliti dengan mudah.

3. Suka berada di tengah orang ramai tetapi mengelakkan interaksi dengan orang lain.
Introvert benci keramaian, extrovert benci kesunyian.

Tetapi ambivert realiti seperti orang ramai, tetapi mereka tidak mahu berkomunikasi. Dengan cara ini, mereka seperti berdamai di tengah-tengah orang ramai. Mereka sebenarnya menikmati keadaan ini. dan juga memerhatikan apa yang ada di sekelilingnya

4. Boleh mensuaikan personaliti dengan persekitaran
Ada kalanya kita berada dalam persekitaran yang sesak dan anda mudah bergaul, Terdapat juga masa apabila anda berada dalam persekitaran yang tenang di mana anda seorang penyendiri. Tetapi sudah selesai, kami adalah ambivert yang boleh melakukannya dengan baik.

5. Suka orang ramai, tetapi suka dengan kesunyian juga.
Seorang ambivert mungkin sika pesta atau aktiviti di luar ramai. Tetapi ada kalanya tenaga mereka hilang. Apabila tenaga mereka menurun, mereka akan pergi ke tempat yang lebih tenang untuk rehatkan badan.

6. Boleh terlibat dalam perbualan ringan atau serius.
Ambivert apabila bercakap perkara ringan seperti hobi, berita, atau apa-apa lagi akan mudah diikuti. Jadi ia bercakap serius seperti bercakap tentang perniagaan, atau perkara serius yang lain. Orang yang bercita-cita tinggi tidak menentang perbualan ringan atau serius.

7. Personaliti ambivert perubahan moodnya bergantung kepada penceramah.
Orang yang ambivert itu fleksibel, dapat mengubah keperibadian mengikut siapa yang mereka bincangkan. Selalunya, apabila bercakap dengan extrovert, ambivert akan bertindak sebagai perbualan introvert, dan sebaliknya.

Orang yang bercita-cita tinggi itu tidak merasa malas sebagai tindak balas kepada ceramah kecil dan ringan, yang mungkin hanya menjadu ceramah kecil. Tetapi, mereka akan menjadi lebih teruja apabila perbualan mula merujuk kepada topik tertentu.

Walau bagaimanapun, jika pihak lawan tidak dipertimbangkan lagi, tidak ada keengganan ambivert yang meninggalkan lawannya.

8. Merasa nyaman dengan persekitaran luar, tetapi tidak banyak interaksi.
Ambivert suka orang ramai, tetapi tidak begitu aktif berinteraksi dengan orang ramai. Bukannya anti-sosial, tetapi mereka selesa dengan keadaan sedemikian. Dalam keadaan tertentu, ambivert juga boleh menjadi aktif berinteraksi. Seperti bercakap mengenai apa yang dia suka, atau apa yang menarik minatnya.

9. Ambivert boleh melakukan kerja individu atau kumpulan dengan baik.
Introvert akan sedikit sukar jika melakukan kerja kumpu;an.. Begitu juga extrovert akan sedikit suka apabila melakukan tugas itu seorang diri. Kemudia ambivert boleh mensuaikan kedua-dua keadaan, mereka tidak keberatan jika melakukan kerja sendiri dan juga dalam kumpulan.

10. Keliru harus menikmati masa dengan kawan sendiri atau di rumah.
Menikmati masa dengan rakan-rakan adalah menyeronokkan, tetapi menikmati masa anda sendiri di rumah juga menyeronokkan. Oleh itu, kadang-kadang ambivert kelilru harus memilih yang masa.

Walaupun dia juga menikmati masa sendiri di rumahnya, pergi bersosial ke luar atau bermalas-malasan di rumah, si ambivert suka dengan kedua-duanya. Jadi keputusan akhir biasanya berdasarkann pada mood.

11. Tidak semestinya senyap tetapi juga tidak terlalu bising.
Ambivert tidak selalu diam seperti introvert dan tidak selalu bunyi seperti extrovert. Ambivert umumnya intuitif.

Seorang ambivert tahu bila bercakap dan bila hendak diam untuk mendengar. Mereka akan melakukan kedua-dua seli pada masa yang sesuai. Ambivert adalah personaliti istimewa, dia boleh menjadi introvert dan juga boleh menjadi extrovert

Ada seseorang yang dilahirkan secara langsung dengan personaliti ambivert. Umumnya mereka ambivert lebih cenderung menguasai kelemahan extrovert dan introvert.

Tetapi dengan umur, bilangan proses kehidupan yang seseorang lulus. Seseorang yang mempunyai personaliti ambivert akan dapat mengawal potensi dan kelebihan yang ada di dalamnya. Dalam kes ini semua orang sebenarnya boleh menjadi seperti ini. Seseorang yang boleh mengimbangu kelebihan introvert dan extrovert adalah mereka yang telah melalui pelbagai kelainan dan kehidupan dan pengalaman. Kelebihan kedua dapat dioptimumkan, tentu saja ini ialah perkara yang amat baik

Nah, ini dia sebelas ciri-ciri dari personaliti ambivert, harapan kami ialah artikel ini boleh jadi bermanfaat bagi semua.

Salam..
Malaysia DuniaKu

Sumber : Google

Comments :

0 comments to “Apa itu Ambivert? Apa ciri Ambivert?”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.