Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Apa itu Extrovert?


Kali ini saya akan membahas tentang Extrovert. Anda mesti pernah mendengar kata extrovert, kan? Apa ciri-ciri extrovert? Apa definisi extrovert? Mari sama-sama baca.

Extrovert ialah sifat yang bertolak belakang dengan introvert. Apabila introvert ialah orang yang bersifat suka memendam rasa dan menumpukan perhatian pada dirinya sendiri, tidak suka bergaul dalam masyarakat ataupun dunia luar. Extovert ialah seorang yang lebih suka dalam dunia interaktif, extrovert ialah orang yang antusias dalam hal baru dan senang untuk bergaul dengan ramai orang. 

Ianya disebabkan kerana extrovert lebih kepada sifat, keadaan, atau memang tabiat yang seronok bagi luar diri. Bagi mereka, aktiviti sosial, berinteraksi dengan orang lain, berbagi maklumat dengan orang lain, dan bergaul dengan ramai orang ialah hal yang seronok.

Kalau mereka dalam keadaan seorang diri justeru ialah hal yang buat mereka dengan mudah bosan. Apabila kita terlampau semangat bila masa kawan ajak kita pergi main, ataupun kita suka bercakap-cakap banyak, kita cenderung bersifat extrovert. 

Seorang yang extrovert ialah orang yang paling semangat untuk buat banyak hal apabila mereka berada dalam lingkungan yang interaktif dan biasanya boleh jadi seorang ice breaker. Extrovert biasanya boleh mensuaikan diri dan boleh bekerja sama dengan baik sekali. 

Apakah ciri-ciri seorang yang extrovert? Berikut ialah ciri-ciri seorang yang extrovert.

1. Sentiasa kelihatan yakin
Keyakinan adalah sesuatu yang tak semua orang boleh, dan setiap bahagian keyakin yang ada di setiap orang sudah tentu berbeza. Untuk extrovert, ianya must-have dalamnya. Seboleh-bolehnya mereka sentiasa belajar untuk kelihatan yakin dan kelihatan berbeza.  Ciri khas extrovert cukup kuat dalam diri extrovert. Ia kelihatan yakin dan bertenaga ketika melakukan sesuatu atau melakukan di depan umum. Di samping itu, mereka juga pandai bercakap, bercerita dan berinteraksi.

Sumber : Google

2. Suka berinteraksi dan bersosial
Extrovert sangat gembira menyusun aktiviti dalam persekitaran sekolah/kampus atau di persekitaran tempat tinggal dan tempat kerja. Untuk extrovert itu adalah satu perkara yang menyeronokkan untuk orang-orang jenis keperibadian extrovert.

Extrovert akan sangat gembiar untuk berinteraksi dengan banyak rakan dan rakan sekerja. Mereka boleh dan bersosial dengan jiran-jiran mereka.

Sumber : Google

3. Bersama dengan mudah
Kedua-duanya di dunia nyata dan di dunia siber, perkara yang menjadi kebiasaan menjadi kemahiran khusus untuk orang-orang extrovert.

Sangat mudah untuk extrovert untuk mencari dan mendapatkan kawan-kawan. Kerana mereka bukan
pengundi dan boleh menjadi lebih terbuka dengan sesiapa sahaja. Termasuk orang yang baru ditemuinya.

Walau bagaimanapun. ini juga kadang-kadang menjadi kelemahan mereka. Apabila extrovert bergaul. bergitu cenderung kurang selektif dalam membuat kawan.

Sumber : Google

4. Sentiasa bersemangat
Dalam kehidupan sehari-hari orang extrovert sentiada kelihatan ceria, teruja dan sentiasa teruja sepanjang masa. Jika berhadapan dengan perkara-perkara baru mereka akan sangat bersemangat mengenai perkara-perkara dan keadaan ini..

Inilah ciri khas extrovert. Walau bagaimanapun, introvert juga boleh diturunkan. Ini dilihat apabila tingkah laku mereka tidak seperti biasa. Mereka yang sentiasa bersemangat setiap hari kemudian tiba-tiba menjadi tenang. Ia dapat disimpulkan bahawa mereka berada di titik bawah yang membuat mereka fikiran sedih dan bimbang.

Sumber : Google

5. Cenderung untuk bertindak secara spontan atau bercakap.
Extroverts tidak seperti jenis keperibadian introvert. Introvert yang hampir selalu berfikir terlebih dahulu sebelum melakukan sesuatu atau bercakap. Apa yang mereka mahu bincangkan adalah dengan serta-merta.

Sumber : Google

6. Baik untuk mencarikan atmosfera
Mereka yang dikuasai oleh keperibadian yang extrovert akan kelihatan lebih ceria dalam setiap persatuan. Tidak semestinya, orang-orang yang benar-benar kuat dari sisi extroverts sentiasa menjadi penceroboh atmosfera atau pemecah ais.

7. Suka populariti dan suka menjadi pusat perhatian
Orang extrovert suka menjadi pusat perhatian masyarakat sekitar. Mereka juga cenderung popular di kalangan rakan-rakan, rakan sekerja dan persekitaran dimana mereka berada

Mungkin ini sebab kebanyakan selebriti adalah orang yang mempunyai keperibadian extrovert. Walaupun tidak semua, sekurang-kurangnya ya kebanyakan.

Sumber : Google

8. Baik untuk menjadi penceramah dan bukan pendengar.
Sambutan extrovert dengan senang hati akan menuang idea mereka kepada orang lain. Dalam perbincangan merekan akan menguasai bunyi dan cadangan adalah sangat kreatif. Tetapi kadang-kadang, perbualan masih kehilangan berat badan dengan mereka yang introvert.

Walaupun introvert jarang menumpahkan idea mereka, analisis dan perancangan introvert terperinci dan tersusun amat baik.

Sumber : Google

9. Terkejut cepat dan tegas.
Kecenderungan extrovert cenderung mempunyai sikap pantas dan tegas. Kedua-dua ketika bekerja dan bertindak. Begitu juga, dalam mengambil keputusan.

Mereka yang extrovert sering menjadi pemimpin dalam kumpulan atau organisasi.

Kedua-dua sikap ini sememangnya salah satu syarat yang harus dimiliki seorang pemimpin. Hanya saja mereka tidak selalu mahu menjadi pemimpin walaupun mempunyai sikap pantas dan tegas ini. Oleh kerana extrovert lebih suka menjadi sorak sorak.

Sumber : Google

10. Kumpulan kerja yang bagus dan tidak suka kesendirian.
Suasana yang tenang adalah perkara yang sangat dihindari untuk extrovert. Semangat mereka akan berkurang apabila mereka berada dalam keadaan mereka sendiri. Keheningan boleh 'membunuh' itu.

Sumber : Google

Mitos mengenai extrovert.
1. Lebih jauh dan lebih baik daripada introvert
Fakta : kedua-dua introvert dan extrovert senang dengan cara mereka sendiri.

Extrovert merasakan "hidup" di khalayak ramai, manakala introvert merasa "aman" ketika dalam keadaan aman. Dalam masyarakat biasa, yang tenang sering dianggap satu bentuk kebimbangan. Jadi menilai jika introvert tidak senang.

2. Seseorang boleh menjadi salah satu dari mereka, introvert atau extrovert.
Fakta : ramai orang berfikir introvert adalah cacing buku, sementara extrovert adalah pesta pesta.

Malah, tidak ada 100% introvert dan 100% extrovert. Setiap orang adalah gabungan kedua-duanya, yang membezakan dominasi introvert atau sifat extrovert.

3. Extroverts tidak baik pendengar
Fakta : pelawak boleh menjadi pendengar yang baik

Extrovert dapat membangun hubungan dengan orang dan tahu bagaimana membuat orang lain merasa baik. Mereka menjadi menarik kerana mereka dapat menanyakan soalan terbuka, sehingga menjadikan suasana lebih meriah.

4. Extoverts tidak suka kesendirian dan suasana tenang
Fakta : semua orang memerlukan "Me Time" untuk memperbaiki mood dan membuat lebih teruja.

Jenis extrovert menghabiskan "Me Time" dengan dos yang lebih sedikit dan cara yang berbeza.

5. Pemikiran cetek terlalu.
Fakta : extrovert dan introvert mempunyai cara memproses maklumat mereka sendiri.

Jenis extrovert lebih aktif dalam memulakan perbualan. Tetapi ia memerlukan masa untuk meneroka dengan lebih mendalam. Selalunya mereka mempunyai idea yang lebih baik tentang sesuatu.

Sumber : Google

Profesion yang sesuai untuk extrovert
Untuk keterlibatan, di tempat kerja mereka gembira dengan pasukan/kumpulan. Menurut atmosfera yang sentiasa sesak adalah menyeronokkan.

Senarai pekerjaan untuk extroverts.

1. Lawyer (Peguam)
Mesyuarat dengan pelbagai pelanggan membuat peguam diperlukan untuk mempunyai kemahiran komunikasi yang baik. Di mana ia dapat dilakukan dengan baik dengan extrovert.

2. Wartawan
Extrovert senang bertemu orang baru dan sentiasa teruja dengan perkara-perkara asing. Ia pastinya berfungsi sebagai pemburu berita yang sangat popular oleh mereka yang extrovert.

3. Orang Jualan.
Penceramah dan baik untuk memujuk untuk mempengaruhi orang lain adalah tipikal dari extrovert. Oleh itu, tidak hairanlah mereka akan berjaya dalam kerjaya ini.

4. MC (Sarjana Majlis)
Nah ini dia yang juga tidak kalah dalam perlawanan. Extrovert benar-benar suka bercakap, sangat sesuai untuk bekerja sebagai MC pada suatu acara.

5. Panduan Lawatan (Tour Guide)
Apa lagi keseronokan extrovert daripada bertemu orang baru dan pergi meneroka tempat-tempat yang tidak dikenali? Oleh itu, pilih pekerjaan sebagai pemandu pelancong untuk mendapatkan kedua-duanya. Pergi berjalan kaki dan dapatkan bayaran. Siapa yang tidak mahu, hehehe.

6. Perhubungan Awam (PR)
Sekiranya anda seorang extrovert yang mahu bekerja di sebuah syarikat. Maka bidang yang paling sesuai untuk dipilih adalah perhubungan awam (hubungan masyarakat). Memilih bidang ini akan membolehkan anda memenuhi hasrat untuk berinteraksi dengan ramai orang.

7. Penganjur Acara
Dalam kerja ini diperlukan untuk berurusan secara langsung dengan orang ramai. Tidak semestinya ramai orang yang mempunyai keperibadian extrovert lebih sukakan pekerjaan ini. Penganjur Acara atau Perancang Pihak boleh sesuai kerana dalam aktiviti tersebut.

Extrovert akan membentuk satu peristiwa yang mengagumkan yang melibatkan beberapa orang di dalamnya. Oleh itu, pekerjaan ini sangat sesuai digunakan oleh extrovert.

8. Perkhidmatan Pelanggan
Profesion ini diperlukan untuk berurusan langsung dengan orang ramai. Setiap hari akan sentiada bertindak balas terharap setiap kritikan dan cadangan daripada orang lain.

Orang yang mempunyai keperibadian yang extrovert sesuai dengan profesion ini. Mereka tidak hanya duduk manis dan berdiam diri. Tetapi kadang-kadang dalam kerja juga dipengaruhi suasana hati ketika itu dan di sana.

9. Jurulatih
Extrovert lebih teruja dan bersemangat sambil mengajar sains baru kepada orang lain. Oleh itu, jenis pekerjaan ini juga boleh dipilih sebagai profesion utama.

Jurulatih dalam kehidupan seharian mereka akan bertemu dengan orang baru yang mempunyai jumlah yang sangat besar, Sememangnya jika lebih bertemu dengan orang baru akan lebih bahagia dalam kerja mereka.

10. Pemuzik atau Pemain Filem
Sebagai pusat perhatian juga ciri sifat yang wujud dalam diri yang extrovert. Mereka gembira dapat diperhatikan dan dilihat oleh ramai orang. Oleh itu menjadi seorang pemuzik atau pemain filem juga boleh menjadi pilihan yang baik

11. Pembaca Berita
Membaca berita di hadapan kamera jelas tidak hanya memerlukan kemahiran membaca. Mereka juga mesti mempunyai keyakinan yang tinggi untuk mendapatkan pekerjaan yang dilakukan dengan betul. Ia sangat sesuai dengan extrovert.

Haa, jadi itulah penjelasan tentang extovert disertai dengan ciri-ciri dan juga profesion yang sesuai. Sebenarnya masih banyak lagi pekerjaan yang sesuai untuk extroverts, tetapi saya hanya menulis 11 sahaja. Oleh itu, dalam kehidupan keseimbangan amat diperlukan.

Itulah artikel dari Malaysia Duniaku tentang apa itu Extrovert. Harapan kami ialah artikel itu boleh berguna bagi ramai orang.

Salam...





Comments :

0 comments to “Apa itu Extrovert?”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.