Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Indonesia Tuntut Popia Depan Kedutaan Malaysia



Baru-baru ini, sebuah perhimpunan telah diadakan oleh Indonesia untuk menuntut Kuih Popia sebagai warisan dan tradisi mereka. Namun, sudah menjadi kebiasaan untuk segelintir warga Indonesia terus menuntut apa sahaja agar menjadi budaya dan warisan mereka. 


Perhimpunan yang diadakan oleh Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia itu menuntut agar Popia atau juga dikenali sebagai Lunpia adalah berasal daripada Negara Garuda itu. Himpunan yang diberi nama Save Lunpia itu dihadiri oleh puluhan orang peserta.


Menurut Koordinator Formasbudi, Rahmulyo Adiwibowo, langkah ini diambil untuk menegaskan popiah sebagai warisan budaya nasional Indonesia dan menghalang Malaysia dari mendakwa makanan itu berasal dari negara kita.


"Kerajaan Indonesia perlu mengambil langkah awal agar popia tidak diambil Malaysia. Caranya adalah dengan menetapkan popia sebagai warisan budaya nasional.

"Jangan sampai popia menerima nasib seperti batik, wayang dan lagu Rasa Sayang. Pemerintah perlu mengambil langkah pencegahan", jelasnya.

Pada pendapat Malaysia Duniaku, tidak perlu berlaku tuntutan atas perkara-perkara remeh seperti ini sedangkan terdapat pelbagai lagi perkara yang perlu diberi perhatian saentaro dunia. Sebagai contoh , saudara kita di Palestin sana. Semoga mereka diberi keamanan buat selamanya.

Comments :

0 comments to “Indonesia Tuntut Popia Depan Kedutaan Malaysia”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.