Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Serangan di New Zealand, Mufti Gesa PUBG Diharamkan, Syed Saddiq Kata Tiada Kaitan


Jumaat lalu, dunia dikejutkan dengan insiden berdarah di masjid Christchurch, New Zealand berikutan serangan terhadap sebuah masjid yang mengakibatkan berpuluh-puluh Muslim meninggal dunia dan tercedera.

Suspek utama (Brenton Tarrant) yang kini telah ditahan menimbulkan kemarahan orang ramai apabila dia telah membuat live (liputan secara langsung) di Facebook miliknya ketika dia melakukan serangan. Menerusi video itu, rakaman disiarkan melalui kamera badan daripada perspektif point-of-view dan digambarkan seolah-olah menyerupai gaya permainan PlayerUnknown's Battleground (PUBG).

Haramkan PUBG : Mufti

Susulan daripada serangan tersebut, Mufti kerajaan Negeri Sembilan telah menggesa pihak kerajaan untuk mengharamkan permainan video berkenaan. Permainan itu dilihat mendidik generasi muda ke arah aktiviti keganasan selain menghilangkan perasaan belas kasihan, kata Datuk Mohd Yusof Ahmad (Mufti Negeri Sembilan).

Mohd Yusof berkata, bagi umat Islam ia bukan perkara baik tambahan pula boleh dimainkan sesiapa menggunakan komputer riba dan telefon bimbit.
Sebagai kerajaan, perhatikanlah baik dan buruk dan sebagai Menteri fikirlah adakah ia sesuai dijadikan sukan E-Sport” katanya.
“Bagi saya permainan seperti ini sudah dirancang dalam tempoh yang lama. Tujuannya membentuk generasi muda menyukai aktiviti perang, tempur dan ganas” 

Walaubagaimanpun, kenyataan tersebut telah dijawab oleh Menteri Belia dan Sukan, YB Syed Saddiq.

“Percayalah ada atau tidak games (permainan berunsur penembakan dalam talian), kalau orang (suspek) dah ada fahaman exterisme… mereka akan buat dan lakukan keganasan itu,” -katanya.

Syed Saddiq berkata demikian kepada pemberita pada majlis perasmian Festival Asia GT di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di sini, pada Ahad.

Mengulas lanjut, beliau telah memberi penjelasan penuh di Instagram (@syedsaddiq) berikutan kenyataan tidak setuju mengenai pengharaman PUBG. 

''Kita perlu memastikan anak muda kita tidak ketagih untuk main game dan pada masa sama, kalau ada unsur keganasan yang agak jelas, kita hanya benarkan mereka yang berumur 18 tahun ke atas untuk bermain game tersebut,"






Comments :

0 comments to “Serangan di New Zealand, Mufti Gesa PUBG Diharamkan, Syed Saddiq Kata Tiada Kaitan”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.