Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

7 Benda Daripada Masa Hadapan Yang Anda Boleh Gunakan Sekarang


Kebiasaannya, gajet-gajet moden yang memiliki ciri-ciri futuristik hanya wujud di dalam filem-filem fiksyen sains saja yang sebenarnya tidak sebarang fungsi melainkan digunakan untuk tujuan penggambaran filem itu saja.


Namun, apa yang kita tidak tahu bahawa sebenarnya terdapat beberapa buah gajet yang berciri-ciri futuristik yang sebenarnya sudah pun berada di dalam pasaran selama ini.


#1. Finger Ruler

Kebanyakan orang akan menggunakan kedua-dua belah tangan mereka untuk mengukur sesuatu objek apabila tiada pita pengukur. Sekarang anda boleh menerangkan pengukuran objek apa pun dengan lebih tepat. Ciptaan hebat ini membantu untuk mengukur berapa saiz kerusi dan apa sahaja yang anda ingin ukur.


#2. Pengalih Suara

Pengalih suara adalah peranti yang membolehkan anda berkomunikasi secara langsung dengan anak anjing anda. Anjing anda tidak akan bercakap secara menyalak lagi sebaliknya akan bercakap seperti manusia. Dengan alat ini, anjing anda akan dapat berkata, ‘Saya lapar’ atau ‘Saya mahu berjalan.’


#3. Off-grid Messenger

Alat goTenna membolehkan anda menghantar mesej teks ke peranti yang sama walaupun tidak ada perkhidmatan sel atau wifi. goTenna juga boleh digunakan ketika melakukan perjalanan ke tempat-tempat yang berada di luar kawasan liputan.


#4. Pen Imbas dan Lukis

Peranti ini mengimbas objek dan kemudian meniru warna objek apabila digunakan. Anda kini boleh melukis walaupun anda tidak mempunyai kemahiran.


#5. Pokok Yang Tumbuh Dalam Gelap

Sekumpulan pengkaji bioteknologi baru-baru ini telah menciptakan sebuah tumbuhan yang bersinar di dalam kegelapan. Menggunakan satu set gen daripada bakteria bercahaya, mereka membangunkan tumbuhan tembakau yang menghasilkan cahaya sendiri tanpa bateri atau panel solar.


#6. Pencetak Mini

Sebuah syarikat Israel yang dipanggil ZUTA telah membangunkan pencetak bersaiz sederhana yang boleh mencetak sebarang dokumen walaupun anda berada di luar. Anda hanya memerlukan telefon bimbit untuk mengawal printer kecil ini.


#7. FingerReader

FingerReader adalah cincin yang mengimbas teks dan membacanya dengan kuat. Ia juga boleh menterjemahkan teks. Peranti ini direka khusus untuk orang buta dan cacat penglihatan. Apabila seseorang mahu membaca beberapa teks, mereka hanya perlu menunjuk jari mereka di permukaan dengan teks dan peranti membaca kata-kata dengan kuat. Apabila pembaca menyimpang dari baris teks, cincin mula bergetar.


Sumber - Taikotai

Comments :

0 comments to “7 Benda Daripada Masa Hadapan Yang Anda Boleh Gunakan Sekarang”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.