Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

10 Benda Pelik Yang Hanya Terdapat Di China Sahaja


Terkenal dengan masyarakatnya yang kasar dan tidak sopan, negara komunis itu tidak pernah jemu-jemu mewarnai dunia ini dengan perkara-perkara pelik yang hanya berlaku di dalan negara itu.


Selain daripada perkara-perkara yang pelik, terdapat juga beberapa barang-barang yang pelik yang hanya dijual di China saja. Nak tahu apa?


#1. Ikan jerung dan buaya boleh dijual di Walmart sahaja.

Walaupun terdapat kajian mengatakan bahawa hanya beberapa bahagian sahaja binatang ini boleh dimakan, namun ianya berlainan pula di China kerana terdapat beberapa kedai Cina telah dilihat meletakkan ikan jerung dan buaya dijual dalam satu bahagian dengan kedaan mulut haiwan ini yang sedang terbuka.


#2. Ketam dijual dalam keadaan hidup di mesin layan diri.

Sesetengah bandar raya China mempunyai mesin layan diri yang dipasang di stesen-stesen kereta bawah tanah yang menjual ketam hidup dalam kotak plastik yang disimpan pada 5 darjah celcius.


#3. Kesesakan jalan raya yang sangat teruk dan menakutkan.

Sekiranya anda terjebak dalam kesesakan lalu lintas, anda boleh menghubungi perkhidmatan yang akan menghantar dua orang. Salah seorang daripada mereka akan menjaga kereta anda, dan yang lain akan membawa anda ke atas sebuah motosikal.


#4. Pesaing kepada Starbucks.

Teabucks adalah rantaian teahouse China yang dibuat dalam imej Starbucks Amerika. Mereka menawarkan pelbagai jenis teh panas dan sejuk.


#5. Jaring

Syarikat-syarikat menggantung jaring di sekitar bangunan mereka untuk mengelakkan insiden bunuh diri di kalangan pekerja mereka.


#6. Perkahwinan hantu.

Sesetengah orang dikatakan ‘terpaksa’ mencuri dan menjual mayat untuk beribu-ribu ringgit kepada keluarga yang merancang mengatur perkahwinan untuk saudara-mara mereka yang masih belum berkahwin.


#7. Pembiakkan serangga yang popular.

Serangga ini dibiakkan dan digunakan dalam perubatan Cina. Ia adalah perniagaan yang berkembang pesat, terbukti menjadi pelaburan yang hebat yang boleh menarik banyak wang dari sekarang.


#8. Bandar hantu yang tidak berpenghuni.

Pasaran perumahan China yang cepat telah menyebabkan bandar-bandar dan pusat-pusat hantu muncul di seluruh negara


#9. Hutan batu berusia 270 juta tahun.

Ini adalah Tapak Warisan Dunia UNESCO dengan pembentukan batu besar yang dianggarkan berusia 270 juta tahun.


#10. Penduduk enggan berpindah bagi memberi laluan kepada projek pembinaan.

Di China jika kerajaan ingin melakukan pembinaan baharu, kerajaan sering menghadapi masalah kerana penduduk mereka yang enggan berputus asa untuk meninggalkan rumah yang mereka diami, jadi pekerja pembinaan terpaksa meninggalkan bangunan dengan tidak menyiapkan projek.


Sumber - Taikotai

Comments :

0 comments to “10 Benda Pelik Yang Hanya Terdapat Di China Sahaja”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.