Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Betul ke wanita perlukan tidur yang lebih daripada lelaki

Mengikut banyak kajian yang dijalankan ke atas wanita, ini merupakan penemuan yang paling penting untuk anda tahu. Wanita memerlukan lebih banyak tidur berbanding lelaki!

Ia adalah hakikat wanita yang sebenar, sebab mengapa wanita mudah marah-marah mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa mereka tidak cukup tidur kerana kajian telah menunjukkan bahawa wanita lebih cenderung untuk mengalami lebih masalah daripada lelaki dari segi mental dan fizikal, jika mereka terpaksa kurang tidur.

Para saintis di Universiti Duke di North Carolina mendapati bahawa wanita mempunyai lebih kemurungan, kemarahan, dan permusuhan awal pagi berbanding lelaki.

Faktor-faktor lain yang memberi kesan kepada wanita yang mengalami kekurangan tidur termasuk risiko yang lebih tinggi penyakit jantung, masalah psikologi, dan faktor-faktor pembekuan tambahan di dalam darah mereka, yang boleh membawa kepada strok.

Turut memberi kesan adalah penanda keradangan yang lebih tinggi yang sering dikaitkan dengan rasa sakit, dan menandakan masalah adanya kesihatan. Ini bermakna wanita yang tidak cukup tidur boleh juga mendapat lebih kesakitan ketika mereka bangun tidur. Sebaliknya, keadaan kesihatan seorang lelaki tidak berkait rapat dengan berapa banyak tidur.

Mengapa wanita memerlukan lebih banyak tidur?

Apabila tidur, otak dapat memulihkan dan membaiki diri sendiri dan oleh itu ia adalah penting bagi wanita untuk mempunyai cukup tidur untuk berfungsi secara normal, dan wanita memerlukan sekurang-kurangnya 20 minit tidur lebih daripada lelaki kerana kepelbagaian tugas otak mereka!

Fikirkanlah, wanita adalah yang terbaik dalam melakukan pelbagai tugas (sedangkan, berapa kali kita mendengar lelaki menggunakannya sebagai alasan untuk tidak menyelesaikan tugas!) dan biasanya sangat fleksibel cara bagaimana mereka menguruskan diri mereka - Kajian telah menunjukkan bahawa kebanyakan wanita menggunakan lebih otak daripada lelaki!

Oleh itu, keperluan untuk tidur adalah lebih besar untuk wanita dan dalam formula mudah, lebih banyak anda menggunakan otak anda dalam satu-satu hari, maka lebih banyak tidur yang anda perlukan untuk kembali cergas.

Mungkin ada lelaki bertanya bagaimana pula dengan seorang lelaki yang bekerja dalam pekerjaan yang lebih kompleks dan mencabar yang memerlukan banyak membuat keputusan dan pemikiran? Jadi, dia juga mungkin perlu lebih tidur daripada kebiasaan lelaki lain - tetapi mungkin masih tidak sebanyak sebagai seorang wanita.

Bagaimana untuk mengatasi kekurangan tidur

Jawapan yang jelas dan mudah! Lebihkan tidur.  Boleh jadi jawapan itu betul dan boleh jadi tidak - apa yang perlu anda lakukan adalah mengambil tidur yang strategik dan tidur yang bermutu; yang bermaksud sama ada 25 minit ATAU 90 minit lebih dari biasa. Tidak lebih, tidak kurang atau anda akan bangun dengan rasa lebih teruk kerana tidur yang berlebihan!

Jadi apa pengajaran di sini? Para lelaki, untuk mengelak wanita anda sentiasa murung dan pemarah, biarkan dia mempunyai tidur yang secukupnya (kita kanak-kanak, hanya membiarkan dia tidur lebih sedikit!) ;).

Comments :

0 comments to “Betul ke wanita perlukan tidur yang lebih daripada lelaki”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.