Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

CEO potong gaji sendiri untuk naikkan gaji pekerja


ceo-potong-gaji-sendiri-untuk-naikkan-gaji-pekerja Seorang lelaki berjawatan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), menjadi topik perbualan ramai apabila dia mengumumkan akan menaikkan gaji 120 orang pekerjanya dengan cara memotong gajinya sendiri.

Lelaki tersebut, Dan Price, yang merupakan CEO syarikat Gravity Payments yang beribu pejabat di Seattle, Amerika Syarikat, mengumumkan polisi gaji minimum di syarikatnya iaitu $70,000 (RM257,533.13).

Ia merupakan pelan jangka panjang untuk mengelakkan syarikat tersebut menanggung hutang yang banyak, dan Price, 30, akan melaksanakan rancangan itu dengan cara memotong gajinya sendiri sebanyak 90 peratus.

Kata Price, gaji yang diterimanya sekarang adalah mengikut kadar pasaran dan ia terlalu tinggi jika dinilai mengikut keadaan semasa.

Biarpun sudah biasa hidup mewah sebelum ini, namun pergaulannya dengan rakan-rakan yang berpendapatan rendah dan sederhana membuka mata Price betapa dia sangat perlu bertimbang rasa dengan para pekerjanya.

Dia juga nampaknya tidak kisah untuk menukar cara hidup mewah kepada cara hidup yang lebih sederhana.

"Saya masih bujang, dan saya cuma punya seekor anjing. Lagipun, kadangkala, lebih banyak duit yang anda miliki, lebih sukar hidup anda," kata Price.

Price mengasaskan Gravity, sebuah syarikat pemprosesan pembayaran kad kredit, ketika berusia 19 tahun.

Foto: www.independent.co.uk

Sumber

Comments :

0 comments to “CEO potong gaji sendiri untuk naikkan gaji pekerja”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.