Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

5 Perkara Yang Tidak sepatutnya di kongsi di Facebook


5 Perkara Yang Tidak Boleh Diposting Ke Facebook

1. Tarikh lahir anda dan keluarga

Anda pasti gembira apabila mendapat ucapan selamat ulang tahun dari teman-teman di Facebook. Tentunya hal itu membuat anda kagum ketika mengetahui bahawa banyak orang yang ingat dan cukup peduli dengan hari kelahiran anda.

Merujuk laman About Technology, Selasa (9/12/2014), masalahnya adalah hal itu memberikan peluang kepada hacker untuk mencuri identiti peribadi anda. Ada baiknya untuk tidak menyenaraikan tarikh lahir. Namun bila itu dirasa perlu, cukup cantumkan tahun kelahiran anda saja.



2. Status hubungan

Para ahli siber menyarankan kepada para pengguna internet untuk tidak menyenaraikan status hubungan di akaun media sosial mereka. Ini kerana, hal itu membolehkan penjenayah mengetahui apakah anda mempunyai pasangan atau tidak.

Jika anda mengubah status hubungan menjadi single, itu memberikan para stalker lampu hijau untuk mengekori anda. Perkara ini juga membolehkan mereka untuk mengetahui bahawa anda mungkin sedang sendirian di rumah.


3. Maklumat lokasi anda

Ada banyak orang yang suka dengan ciri location tagging di Facebook yang membolehkan mereka untuk membiarkan orang tahu di mana mereka berada. Masalahnya adalah bahawa anda baru saja mengatakan kepada semua orang bahawa anda sedang bercuti (bukan di rumah).

Jika anda memberikan maklumat berapa lama perjalanan percutian anda, maka itu sama saja membiarkan pencuri mengetahui berapa banyak masa yang mereka miliki untuk merompak rumah anda. Disyorkan untuk tidak memberikan maklumat di mana anda berada. Anda boleh meng-upload foto bercuti ketika anda tiba di rumah.

 
4. Maklumat sedang bersendirian

Banyak daripada ibu bapa yang tidak mahu orang tahu bahawa anak-anaknya sedang sendirian di rumah. Sekali lagi, jangan memberikan maklumat kepada orang lain bahawa anda sedang berada sendirian di rumah, lebih-lebih lagi melalui Facebook.

Anda mungkin berfikir hanya teman-teman yang melihat status anda. Namun jika akaun Facebook rakan anda telah di-hack, orang lain boleh melihat status anda. Alangkah baiknya untuk tidak membuat-posting status apapun yang tidak ingin orang asing mengetahuinya.

 
5. Foto dan nama anak

9 dari 10 ibu bapa membuat-posting nama dan tarikh lahir anak mereka ke Facebook setelah selamat bersalin di hospital . Mereka bahkan menghantar gambar anak-anak mereka dan men-tag-nya ke teman-teman, saudara serta saudara-mara mereka.

Maklumat ini sebenarnya sangat berisiko kerana membuka peluang bagi orang jahat untuk menculik anak anda. Untuk memudahkan tindakannya, mereka boleh menggunakan nama anak anda serta nama-nama saudara mara dan rakan-rakan anda untuk mendapatkan kepercayaan kepada pihak hospital .

Jika anda ingin memaklumkan-posting foto anak-anak anda ke Facebook, sekurang-kurangnya jangan memberikan maklumat identiti peribadi seperti nama penuh dan tarikh lahir anak. Kemudian jangan tag gambar anak ke teman-teman atau kerabat anda.

Comments :

0 comments to “5 Perkara Yang Tidak sepatutnya di kongsi di Facebook”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.