Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Doktor berjaya lakukan pemindahan zakar pertama di dunia


doktor-berjaya-lakukan-pemindahan-zakar-pertama-di-dunia AFRIKA SELATAN, (MLP) – Pertama kali di dunia, satu pembedahan pemindahan zakar berjaya dilaksanakan oleh sekumpulan doktor ke atas seorang lelaki berusia 21 tahun.

Memetik laporan Sun, Profesor André van der Merwe mengetuai sekumpulan ahli pakar bedah yang melaksanakan pembedahan itu dengan sempurna pada Disember tahun lalu.

Profesor André merupakan ketua divisi urologi di Universiti Stellenbosch. Beliau dan pasukannya berjaya membuktikan kemampuan mereka memberikan organ yang sama baik seperti yang dimiliki oleh pesakit sebelum ini.

Pesakit berkenaan dilaporkan telah kehilangan zakarnya tiga tahun lalu akibat satu ritual berkhatan secara tradisional yang dilakukan di Afrika Selatan.


‘Akibat dari prosedur sedemikian, ramai lelaki kehilangan zakar mereka setiap tahun akibat komplikasi selepas menjalani upacara khatan,’ ujar Profesor André.

Berdasarkan reaksi, pesakit terbabit amat gembira dengan zakar barunya yang dijangka akan berfungsi sepenuhnya dalam tempoh masa dua tahun.

‘Kami sendiri terkejut melihatkan tindak balas yang positif dalam tempoh beberapa bulan selepas pembedahan. Kami memjumpai padanan warna yang sesuai, lalu kami berikan zakar yang normal dan baik kepada pesakit,’ tambahnya lagi.

Pembedahan yang sama pernah dilakukan di China pada tahun 2006 namun keputusannya tidak berjaya kerana pesakit mengalami beberapa komplikasi.

sumber

Comments :

0 comments to “Doktor berjaya lakukan pemindahan zakar pertama di dunia”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.