Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Diet cara gladiator roman


diet-cara-gladiator-roman
Tentunya ramai yang beranggapan seorang prajurit zaman roman sebagai lelaki pemakan daging tegar serta pengemar kentang bukan? Nyahkan andaian itu dengan kadar segera.

Ahli antropologi telah menemui dan mengkaji struktur tulang para pejuang gladiator dari makam kota kuno yang pernah menjadi ibukota wilayah Romawi di Asia.

Hasil kajian mendapati semasa hayatnya, gladiator roman mengamalkan diet berasakan kacang dan bijirin. Pelik bukan? Biasanya orang awam mengandaikan lelaki perkasa gemar menikmati hidangan berunsur daging haiwan dan karbohidrat.

Tidak terhenti setakat itu, pahlawan-pahlawan ini turut menghadam minuman istimewa yang diperbuat daripada abu tumbuhan. Tonik prasejarah ini dikatakan dapat membentengi tubuh selepas melakukan senaman fizikal lantas menggalakkan penyembuhan tulang yang lebih baik.

Saintis menggunakan spektroskopi untuk mengukur jumlah karbon, nitrogen, dan sulfur dalam tulang berkenaan. Nisbah strontium (unsur kimia yang terdapat dalam abu) untuk kalsium turut diperiksa.

Menurut pakar, diet gladiator roman ini tidaklah begitu berbeza dengan orang zaman sekarang. Bijirin barli dan minuman debu tumbuhan sebagai sumber tenaga tidak banyak bezanya dengan pengambilan magnesium dan kalsium dalam bentuk tablet. 
 

Comments :

0 comments to “Diet cara gladiator roman”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.