Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Rumah di planet Marikh?


rumah-di-planet-marikh
Meskipun tiada ura-ura mengenai perpindahan manusia ke planet lain, Jabatan Penerbangan Nasional dan Pentadbiran Angkasa (NASA) telah memulakan misi membina rumah prototaip di planet Marikh.

Jika diamati pada rangka pelan, penempatan tersebut berbentuk kubah dan boleh didiami beberapa orang. Rumah berkenaan turut dilengkapi enam bilik tidur, bilik air, dapur, ruang tamu dan ruang bekerja.



NASA sebenarnya telah mula membina rumah prototaip itu di Hawaii sejak beberapa tahun lalu malah mula diduduki ahli krew sebagai percubaan.

Para saintis mahu mengadaptasi keadaan di planet merah itu dengan simulasi berkenaan. Para krew diuji melalui ciri-ciri persekitaran yang seakan sama dengan planet keempat di dalam sistem solar itu.

Mereka perlu membiasakan diri memakai sut angkasa apabila mahu keluar atau berkomunikasi dengan dunia luar selain memanipulasi perbezaan masa selama 24 minit berbanding bumi.

Dua misi mengadaptasi persekitaran Marikh sudah berlangsung yakni selama tiga dan lapan bulan. Percubaan selama setahun akan bermula tidak lama lagi.





Kredit gambar: sickchirpse
 

Comments :

0 comments to “ Rumah di planet Marikh?”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.