Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

15 Tempat Yang Tidak Boleh Dikunjungi


Mengembara ke sesuatu tempat pasti akan memberikan pengalaman yang berbeza terutamanya apabila ianya merupakan kali pertama anda menjejakkan kaki ke tempat itu.


Di dunia ini terdapat banyak tempat menarik yang boleh dikunjungi namun ada beberapa tempat yang tidak boleh dikunjungi atas sebab-sebab tertentu. Berikut adalah 15 tempat paling luar biasa yang anda tidak dibenarkan melawatnya.


1. Pulau Ular, Brazil

Tiada siapa yang tinggal di pulau yang terletak di Lautan Atlantik ini dan hanya ada sebuah rumah api automatik. Sebabnya mudah: terdapat banyak ular beracun di sini termasuklah golden lancehead, salah satu reptilia berbisa yang paling berbahaya di dunia. Tempat yang unik ini menjadi tempat perlindungan hidupan liar dan pihak berkuasa Brazil melarang sesiapa pun pergi ke sana.


2. Lebuhraya Karakoram

Lebuh raya ini menghubungkan Pakistan dan China pada ketinggian 15,466 kaki bersamaan 5 kilometer. Walaupun pemandangannya menakjubkan namun lebuh raya ini ditutup kerana tanah runtuh dan longsoran kerap berlaku.


3. Mekah dan Madinah

Hanya orang yang beriman kepada Allah dibenarkan untuk menikmati keindahan masjid dan istana yang menakjubkan. Orang bukan Islam dilarang sepenuhnya untuk datang ke kota suci ini. Jika terdapat penodaan tempat-tempat suci, pelaku itu boleh dijatuhi hukuman mati berdasarkan undang-undang syariah.


4. Laluan kereta api bawah tanah Cincinnati, Ohio, Amerika Syarikat

Laluan kereta api bawah tanah Cincinnati adalah kumpulan terbesar terowong dan stesen terbiar di Amerika Syarikat. Ia dibina pada abad ke-20 tetapi ditangguhkan kerana kenaikan kos yang mana akhirnya projek tersebut terbengkalai.

Semasa pembinaan, terowong bawah tanah runtuh dan mencederakan beberapa pekerja. Walaupun mayat mereka telah dibuang namun dikatakan bahawa roh mereka masih berkeliaran di ruang kosong tersebut.

Sebenarnya, tempat ini boleh dilawati, tetapi hanya pada bulan Mei setiap tahun.


5. Kepulauan Pitcairn, Wilayah Luar Negara British

50 orang yang tinggal di sini hampir sepenuhnya terasing dari dunia. Kebanyakan mereka adalah keturunan kru HMS Bounty iaitu sebuah kapal yang luar biasa. Semua kru benar-benar menyukai tempat itu dan ingin tinggal di sana sehingga mereka sanggup membakar kapal mereka. Tidak ada cara yang jelas untuk pergi ke Pitcairn melainkan menumpang mana-mana kapal rawak yang datang dari New Zealand.


6. Javari Tribe Reservation, Brazil

Di sempadan antara Brazil dan Peru, para penjelajah mendapati satu kaum yang terputus dari tamadun. 150 orang India ini dianggap sebagai keturunan hamba abdi.

Mereka mengelak daripada sebarang hubungan dengan dunia luar dan hidup aman bersama alam semula jadi. Pihak berkuasa bimbang tentang keselamatan orang pribumi dan menutup kawasan kediaman mereka kepada pengunjung.


7. Oymyakon, Rusia

Alam semulajadi membuat pelancong yang ingin tahu menjauhkan diri dari bandar ini. Ini kerana ia adalah tempat yang paling sejuk di dunia. Bagaimanakah orang boleh hidup apabila suhu -67 darjah celcius?


8. Motuo County, China, Wilayah Autonomi Tibet

Ini adalah tanah suci bagi penganut Buddha dan tidak ada jalan yang menuju ke sana. Sesiapa yang ingin merasakan kebijaksanaan berabad-abad mesti melalui gunung liar dengan berjalan kaki. Di sana terdapat jambatan sepanjang 655 kaki panjang di sepanjang jurang sama seperti dalam filem Indiana Jones.


9. Gurun Danakil, Ethiopia

Perang serantau tidak pernah berhenti berhampiran sempadan Ethiopia dan pelancong tidak melawat tempat yang unik ini. Para saintis berpendapat bahawa ia adalah rumah nenek moyang bagi hominid. Ia adalah tempat di mana mayat wanita Australopithecus bernama Lucy dijumpai.


10. Bilik bawah tanah di mana resipi Coca-Cola disimpan di Georgia, Amerika Syarikat

Dikatakan bahawa hanya 2 orang sahaja yang tahu rahsia minuman legenda ini. Namun begitu, mereka selalu mengembara dengan menaiki kapal terbang yang berbeza. Resipi itu disimpan di ibu pejabat syarikat di sebuah peti besi yang mempunyai kunci berteknologi tinggi yang tidak dapat diakses oleh manusia biasa.


11. Gunung Athos, Macedonia Macedonia

Gunung yang megah ini adalah rumah kepada 20 biarawati yang mengagumkan tetapi tidak semua orang dibenarkan menikmati pemandangannya. Wanita dan haiwan betina juga dilarang pergi ke sana. Sesiapa yang mengingkari undang-undang ini boleh dipenjarakan selama satu tahun.


12. Kronstad, Rusia

Pekan ini dibina untuk mempertahankan Saint Petersburg dan menarik perhatian banyak pelancong dengan benteng lama yang berfungsi sebagai pembinaan pertahanan.

Setiap kubu mempunyai sejarahnya sendiri dan nama yang dimuliakan seperti Kronshlot, Citadel, Putera Menshikov dan sebagainya. Pada masa kini, pelabuhan tersebut masih boleh dikunjungi tetapi kebanyakan kubu ditutup kerana ia tidak selamat.


13. Mezhgorye, Rusia

Pekan ini adalah salah satu kawasan “paling tertutup” di Rusia. Sumber-sumber rasmi mengatakan bahawa ia terletak di Republik Bashkortostan. Terdapat juga sumber mengatakan bahawa ibu negara bawah tanah sedang dibina di sana. Berbeza dengan banyak bandar Rusia tertutup yang lain, tempat ini tidak ada institut penyelidikan, kemudahan ketenteraan, senjata nuklear dan industri bahan api nuklear dan sebagainya. Ia masih tidak diketahui apa sebenarnya yang dilakukan di Mezhgorye.


14. HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program), Amerika Syarikat

Dipasang di Alaska pada tahun 1997. Medan antena ini terletak di lembah yang tidak didiami dan kawasannya adalah seluas 13 hektar. HAARP adalah sasaran ahli teori yang berkomplot mendakwa objek ini dapat menyumbang kepada perubahan iklim yang tidak menentu, mematikan satelit dan mengawal minda manusia. Mereka juga yakin bahawa program itu boleh menyebabkan gempa bumi, kemarau, taufan, banjir dan juga wabak.


15. Bohemian Grove, Amerika Syarikat

Dengan keluasan 11 kilometer persegi, seluruh wilayah adalah milik kelab lelaki persendirian di San Francisco. Ia dikenali sebagai The Bohemian Club. Sejak tahun 1899, orang yang paling dihormati di dunia datang ke sini pada setiap bulan Julai.

Bermula dari tahun 1923, semua presiden dari parti Republikan (dan beberapa dari parti Demokratik), tokoh politik, ahli perniagaan, usahawan, artis dan saintis menjadi ahli kelab ini.

Selama lebih dari 100 tahun, aktiviti kelab telah dirahsiakan. Terdapat banyak khabar angin dan teka-teki mengatakan sesetengah orang menganggap bahawa Bohemia Club adalah kerajaan dunia baru dan bahawa hutan adalah tempat syaitan. Wartawan tidak dibenarkan masuk ke dalam hutan.


Sumber - EraBaru

Comments :

0 comments to “15 Tempat Yang Tidak Boleh Dikunjungi”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.