Blog Perkongsian merangkumi artikel semasa, kemalangan, fakta, agama dan pelbagai lagi. Njoy Membaca

 

Awas: Panas!


awas-panas Ia bukan suatu rahsia yang cili merupakan penambah rasa untuk kebanyakan kita yang menikmati perasa pedas dalam hidangan kami. Malah, kajian-kajian telah menunjukkan yang 25 peratus orang  seluruh dunia makan cili setiap hari. Jadi, adakah anda salah seorang daripada mereka? Jika ya, kesihatan anda akan bertambah baik.

Cili dikenali sebagai satu daripada makanan hebat yang seiring dengan diet harian kami disebabkan oleh faedah kesihatannya.

Selepas mengigit ke dalam tulang rusuk cili, dan merasai benih- benihnya, kehangatan dari cili akan menyebabkan rasa pedas di dalam mulut anda. Perasa kuat ini datang dari komponen cili yang dikenali sebagai kapsaisin.

Lebih pedas cili, lebih kapsaisin ia mengandungi.

Selain daripada menyebabkan mulut anda rasa dibakar dan mata berair, buah panas ini mengandungi kapsaisin yang tinggi dan telah didapati mempunyai manfaat dan kegunaanya:

Mengurangkan tekanan darah



Orang dengan tekanan darah tinggi dalam 19 negara-negara membangun ialah satu nombor yang mengejutkan 900 juta orang, sepertiyang menyatakan dalam Harvard laporan yang mana baru-baru ini telahdibentangkan dalam World Congress of Cardiology diatur oleh World Heart Federation.
Oleh itu, ia satu bantuan untuk mereka yang menikmaticili pemakanan, ketika kapsaisin boleh menurunkan tekanan darahdengan merendahkan tahap kolesterol dan juga menghalang satu genyang menyempitkan arteri kami.

Kajian menunjukkan yangkomponen dalam cili merendahkan “buruk” kolesterol dengan penurunansaiz kolesterol yang mana telah pun dalam saluran darah dan arteri. Bagi menyekat gen, otot-otot sekitar saluran darah meluaskan dan tidakmenyekat , oleh itu membenarkan lebih aliran darah.

Halang atau melegakan kesakitan

Kapsaisin, terkenal dengan bantuan ciri-ciri anti-radangnya meringankan kesakitan dengan menyekat ‘ Substance P’, satu bahan kimia semula jadiyang terlibat dalam pengangkutan rasa sakit. ‘Substance P’ menyebabkan serat saraf  bengkak, yang akan mengakibatkan sakit kepala, migrain,otot dan sakit sendi. Dengan menggunakan kapsaisin (juga menjual dalam ahli farmasi kerana rawatan-rawatan perubatan), ia mampu melegakan kesakitan tanpa kesan-kesan sampingan yang memudaratkan. Beberapa produk dengan kapsaisin adalah seperti krim otot atau  kapsul dalam botol untuk dimakan.

Kurangkan lemak

Saya rasa sesetengah daripada kita sedang senyum sekarang. Ya, lada pedas mungkin adalah satu tambahan yang elok bagi diet anda jika anda merancang untuk mengurangkan berat badan. Sudah ada kajian-kajian yang menyatakan bahawa kapsaisin boleh meningkatkan kadar metabolisme dan memperdayakan perut anda untuk berasa kenyang. Gisele Bundchen, model terkemuka Brazil yakin dengan diet pedas ini dan mengamalkannya dengan menabur serbuk cayenne pada makanannya.  Apabila ada peningkatan metabolisme, anda mempunyai lebih banyak peluang untuk membakar lemak dan kalori.

Dengan begitu banyak faedah cili, saya percaya sesetengah daripada kita telahpun bersedia untuk cuba diet pedas ini. Bagaimanapun , kite harus berhati-hati kerana terlalu banyak makanan berempah boleh mengganggu proses pencernaan perut dan menyebabkan ketakcernaan. Pentingkan pemakanan yang sihat iaitu cara pemakanan yang seimbang. Nikmatilah kepedasan cili dengan sederhana.

Sumber

Comments :

0 comments to “ Awas: Panas!”

Post a Comment

Popular Minggu Ini

Kategori

Arkib

Kongsikan

Powered by Blogger.